Personas

[STORYTELLER: ESTEBAN]

More here: http://boltpeters.com/clients/dolby/

Personas created by Bolt Peters for Dolby using progressive research techniques.
Personas creadas por Bolt Peters para Dolby usando técnicas de investigación progresiva.
Source: http://boltpeters.com/clients/dolby/

[ENG] Every time we interact in any social system we met different archetypes of people who have particular ambitions, desires and ideas that makes them unique. But, even though we all have a wide variety of drivers in our lives, there exist some patterns between us that allows us to comprehend how we behave in different context or situations, whether it’s about our interaction with an specific artifact or with a whole system. This types of people we’re talking about it’s what we called personas, which are the tools we’ll be using during the next week for our project.

First of all, it’s important to know that personas allow us to predict interaction by placing them in future scenarios. Basically, these types of people are snapshots of today – not tomorrow – that will be useful for analyzing the decisions they will take, how they take it and why they take it. It’s not only about the prioritization of the requirements and assets that these characters have, but also about what they expect from our future concepts of solution for the opportunity we have chosen. In this case, personas will be defined by the ethnographic research we have done during the last weeks (and the ones will come afterward too, as this in a iterative process), so we have to be able to recognize the key agents involved in the interaction of their day-to-day development.

Even more, with these archetypes we’re able to make not-personal strategic decisions of the design of our solution, as they will be constructed from all the data collected during our research, so they are almost as real individuals, though they’re NEVER real people we have met during this process. This is the reason why this tool involves some sort of empathy, as we’re actually working for someone who is described by it. The existence of this narrow line maybe be confusing at first, but it’s the actual key of the success of working with personas.

Finally, the fact that personas have to be properly defined implies the aligning of the team work within a model to follow, so the communication and the ideas we shared are guided toward the benefits of the archetypes we’re working with. It doesn’t matter if we’re talking about primary personas, that means, the final users or direct buyers, or the secondary ones, the indirect users, this methodology will help us in the making, the articulation of the future moments of the experience, the leverage points and the key moments that “make things happen”.

A basic persona template.
Un modelo básico de persona.
Source: http://asinthecity.com/2011/05/13/explaining-personas-used-in-ux-design-%E2%80%93-part-2/

[ESP] Cada vez que interactuamos en cualquier sistema social conocemos distintos arquetipos de personas quienes tienen ambiciones, deseos e ideas particulares que las hacen únicas. Pero, aunque todos tenemos una amplia variedad de motivaciones en nuestras vida, existen algunos patrones entre nosotros que nos permiten comprender cómo nos comportamos en distintos contextos o situaciones, ya sea con respecto a nuestra interacción con un artefacto en específico o un sistema completo. Estos tipos de individuos de los que estamos hablando es lo que se denominan personas, las cuales son las herramientas que usaremos durante la próxima semana para nuestro proyecto.

Primero, es importante saber que las personas nos permiten predecir interacción mediante la colocación de éstas en escenarios futuros. Básicamente, estos tipos son fotos instantáneas de hoy – no del mañana – que nos serán útiles para el análisis de las decisiones que ellos toman, cómo las toman y por qué lo hacen. No es sólo sobre la priorización de los requerimientos y recursos que estos personajes tienen, sino también sobre lo que esperan de nuestras futuras soluciones para la oportunidad de diseño escogida. En este caso, las personas estarán definidas por la investigación etnográfica que hemos realizado durante las últimas semanas (y las que vendrán también, ya que este es un proceso iterativo), por lo que tenemos que ser capaces de reconocer los actores claves dentro de la interacción del desarrollo del día a día de nuestros usuarios.

Aún más, con estos arquetipos somos capaces de tomar decisiones estratégicas impersonales del diseño de nuestra solución, ya que estas estarán construidas a partir de la información recolectada durante nuestra investigación, por lo que son casi como individuos reales, aunque ellos NUNCA son gente real que hemos conocido durante este proceso. Esta es la razón por la que esta herramienta involucra cierta empatía, ya que estamos trabajando para alguien que está realmente descrita por esta. La existencia de esta delgada línea puede ser confusa en un principio, pero es la verdadera clave del trabajo con personas.

Finalmente, el hecho de que las personas tienen que ser definidas apropiadamente implica un alineamiento del trabajo de equipo según un modelo a seguir, por lo que la comunicación y las ideas que compartimos van en función del beneficio de los arquetipos con los que estamos trabajando. Sin importar que estemos hablando de personas primarias, es decir, los usuarios finales or los compradores directos de nuestra solución; o los secundarios, los usuarios indirectos, esta metodología nos ayudarán en el proceso como tal, en la articulación de los momentos futuros de la experiencia, los puntos críticos y los momentos claves que “hacen que sucedan las cosas”.

Advertisements
Tagged ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Advertisements
%d bloggers like this: